Gravid svømning – Læs om alle de sunde fordele

gravid svømning

Når du er gravid kan svømning være det sidste du er i humør til, eller andet motion for den sags skyld. Men, hvis du skal dyrke motion og er meget træt, kan gravid svømning være en fantastisk løsning. Du vejer bare en tiendedel af, hvad du gør på land. Hvilket betyder at man føles nærmest vægtløst. Ud over at føle sige både lettere og mere smidig, kan det være en reel behandling. Faktisk er gravid svømning den perfekte aktivitet for gravide. Det tilbyder ikke kun fordelene ved motion, men også fritagelse fra en række fælles graviditets symptomer som ømhed og smerter.

Fordele ved gravid svømning

Svømning er en skånsom måde at de 30 minutters motion, som er anbefalet. Ud over at resultere i masser af fordele for din krop så hjælper det også dine trætte muskler og led. svømning under graviditeten kan også hjælpe på:

  • Lindring af ankel og fod hævelse.
  • Når man opholder sig i vand, hjælper det til at skubbe væske fra din væv tilbage i dine blodårer (hvor det går til nyrerne og derefter ud gennem din urin).
  • Det øger også dit kredsløb, som får blodet til at løbe rundt. Det holder blod fra at samle sig i de nedre lemmer.
  • Iskias smerter: Din baby flyder rundt sammen med dig (i stedet for at trykke ned på din iskiasnerve).
  • Reducerer graviditetskvalme: Mange kvinder der går til gravid svømning siger, at det kølige vand giver velkommen lettelse fra kvalme.
  • Holder dig kølig: Det er hårdt at være gravid, og når svedkirtlerne er på overdrive, kan en dukkert i en kølig pool hjælpe, især når det er varmt udenfor.
  • Gøre din fødsel nemmere: Gravid svømning fastholder musklernes styrke og øger din udholdenhed – Det vil du være taknemmelige for, når fødslen starter

Et par tips til, hvad man skal undgå når man svømmer under sin graviditet:

Check for vand sikkerhed. Vandet du skal svømme i skal være rent, så det er sikkert at svømme i. For det meste er de offentlige strande helt fine. Tjek dog for badeflag og alger i vandet. Din bedste chance for at undgå forurening er gravid svømning i almindelige svømmehaller.

Undgå boblebadet. At bruge mere end 10 minutter i et varmt karbad, hvor vand cirkulation kan holde temperaturen over din kropstemperatur, kan faktisk hæve din kropstemperatur. Dette kan øge risikoen for abort, hjerne og rygmarv abnormiteter – især hvis din kropstemperatur forbliver høj i de første fire til seks uger af graviditeten. Dette er naturligvis ikke ensbetydende med at varme bad er usikre. Stillestående vand holder ikke høje temperaturer lige så længe, så du ikke behøver at bekymre sig om overophedning i dit eget badekar.

Træd varsomt i svømmehallen. Husk, en baby ændrer dit tyngdepunkt. Så vær ekstra forsigtig, når du går på glatte overflader.

Hop ikke ned i poolen. Din voksende baby er ikke udstyret til at håndtere de bobler, der dannes inde i kroppen, når du hurtigt ændrer tyngdekraften pga pres fra vandet (det er derfor, dykning er en stor no go). Samtidig er effekten af dykning vand, ikke værd den potentielle risiko.

Hold ikke vejret. Dit barn har brug for ilt – så sørg for at holde din vejrtrækning stabil og kontinuerlig, mens du svømmer.

Hold dig hydreret. Selvom du ikke føler, at du sveder under svømning, som du gør ved andre former for motion. Så sveder man altså stadig når du svømmer. Så sørg for at drikke 1/2 liter vand ca to timer før din træning, og placer evt en vandflaske ved poolen til at nippe fra.

Husk flere kalorier. Uanset din træningsform, skal du have omkring 300 ekstra kalorier om dagen under en graviditet. Din specifikke kalorie behov varierer afhængigt af, hvor længe og langt du svømmer, din vægt og mere – så spørg din praktiserende læge for specifikke guidelines. Gode snacks omfatter frugt, toast eller en lille skål af korn med mælk. Undgå desuden at spise lige inden du skal svømme. Det kan forværre halsbrand, hvis du i forvejen lider af det, under din graviditet. Men du føles også tungere og kan få sidestik under din session af gravid svømning.

Når din mave bliver for stor til dine gamle badedragter, så køb en todelt, som giver din mave plads til at vokse. Der er masser af mærker, der sælger badetøj til gravide kvinder. Besøg evt Mamashop.dk

Svømmeøvelser til gravidsvømning

svømmeøvelser gravid

Uanset om du har svømmet før, kan det virke uoverskueligt at dyrke motion når man er gravid. Hvis det bliver for hårdt, så bare flyd rundt og nyd vægtløsheden… din pause vil blive velfortjent. Og glem ikke at strække ud bagefter!

For Nybegyndere

De fleste svømmehaller tilbyder vand aerobic, hvoraf mange er specielt designet til vordende mødre. Tag til det så ofte som muligt, så du får noget motion. Du vender dig hurtigt til 30 minutters svømning, tre til fire dage om ugen. Husk at opretholde et moderat tempo, der ikke gør dig forpustet. Hvis dit hoved er over vandet, skal du være i stand til at føre en samtale komfortabelt.

Svømning frem og tilbage, kan virke lidt kedeligt. Prøv i stedet disse svømme øvelser til at slå kedsomheden. Vælg dine tre favoritter, og udfør 10 minutter af hver, for en fuld 30-minutters gravid svømning session:

Brystsvømning og Crawl: Svøm en længde med brystsvømning, derefter svøm tilbage med crawl.
Dobbelt-rygcrawl: Svøm rygsvømning, men i stedet for skiftende arme, så lav to slag skiftevis med hver arm.
Sprint og langsomt: Skift mellem armtagene. Tag et hurtigt med hver arm, efterfulgt af et langsomt.
Rygfrøen: Flyd på ryggen, og spark med benene som en frø.

Gravid svømning for øvede

Hvis du tidligere har svømmet en til tre gange om ugen, eller tidligere svømmede konkurrence-svømning, før det bliver gravid. Så kan du fortsætte, hvis din læge giver dig grønt lys. Det er sikkert at fortsætte med din almindelige træning. Bare undgå åndenød: Det er et tegn på, at dit barn også er forpustet.

Læs mere om motion, træning og graviditet

TEGN PÅ AT DET ER TID TIL AT STOPPE SVØMNING

Gravid svømning kan være hårdt arbejde – hvilket betyder, at det er normalt at opleve lette smerter. I sidste ende, du er den bedste dommer over dine grænser. Så hvis du føler nogle skarpe smerter, åndenød, besvimelse, vaginal blødning, svimmelhed, sammentrækninger, fraværende eller noget andet. Så stop din træning med det samme, og evt kontakt din læge.

Leave a Reply