Fisk og sushi mens man prøver at blive gravid

sushi under graviditeten

Jeg planlægger at blive gravid. Må jeg spise fisk og sushi?

Mange kvinder, der planlægger en graviditet, tænker på dette.

Selv hvis du ikke kan lide fisk, sushi eller skaldyr, ved du sikkert, at fisk er en væsentlig kilde til omega-3 fedtsyrer (især DHA og EPA). De er vigtige for et barns hjerne og udviklingen af øjnene. Fisk indeholder næsten ingen mættet fedt og har et højt proteinindhold, vitamin D samt andre næringsstoffer, der er afgørende for et foster og en sund graviditet.

Din krop gemmer omega-3 fedtsyrer i flere uger, så det er en god idé at sikre, at du får nok nu. således har du et passende niveau, når du bliver gravid.

På den anden side, har du sikkert også hørt, at nogle typer af fisk indeholder forurenende stoffer såsom kviksølv. I høje doser, er dette metal skadeligt for et barns udvikling af hjerne og nervesystem.

Kviksølv ophobes i kroppen – og det tager lang tid om at gå væk. Så du har ret til at være bekymret om din eksponering før graviditeten, især hvis man som mange kvinder er glad for især sushi.

De fleste eksperter er enige om, at kvinder i deres fødedygtige år, bør spise nogle fisk. Men det er vigtigt at vide, hvilke der er sikre, og hvor meget man må spise.

Nedenfor er nogle retningslinjer, som kan hjælpe dig med at begrænse din udsættelse for kviksølv, men samtidig få de næringsstoffer, som du og din baby får brug for.

Hvordan kommer der kviksølv i fisk?

Kviksølv er overalt, selv i den luft, vi indånder. Nogle kilder (såsom vulkaner og skovbrande) er naturlige. Det bliver også udledt i luften ved kraftværker, cementfabrikker, og visse kemiske og industrielle producenter. Det bruges til fremstilling af fx termometre og termostater og kan frigives, når disse varer ender på lossepladsen.

Når kviksølv ligger i vand, omdanner bakterier det til en form kaldet methylkviksølv. Fisk absorberer methylkviksølv fra vandet de svømmer i, og fra den mad de spiser. Methylkviksølv binder tæt til proteinerne i fiskemusklerne og forbliver der, selv efter at fisken er kogt. Så om du spiser fisk som sushi, kogt eller stegt, har det ingen indflydelse på den mængde kviksølv du indtager.

Næsten alle fisk og skaldyr indeholder noget kviksølv, men store rovfisk indeholder mest. Det er fordi rovfisk spiser andre fisk – fisk, som selv har absorberet kviksølv. Og des større rovfisk, desto mere fisk den spiser. Større fisk har også en tendens til at leve længere end mindre fisk, så der er simpelthen mere tid til at kviksølv kan ophobes i deres organer.

Hvad sker der, hvis jeg spiser fisk med meget kviksølv?

Din krop let absorberer methylkviksølv fra fisk og gemmer det i månedsvis. Når du bliver gravid, vil kviksølvet i kroppen passere videre til fostret.

Undersøgelser viser, at eksponering af høje koncentrationer af methylkviksølv under graviditeten kan skade et barns hjerne og nervesystem mens de vokser. Resultaterne kan være milde eller alvorlige. Kognitive færdigheder (som hukommelse og opmærksomhed), sprog, motorik, og vision kan blive påvirket.

Kvinder, der er gravide, tænker på at blive gravid, eller ammer deres babyer og småbørn – er mest sårbare over for høje niveauer af kviksølv i eksempelvis sushi.

Eksperter diskuterer stadig nøjagtigt, hvor meget kviksølv, man skal spise, før det er skadeligt. De fleste er dog enige om, at det er en god idé for kvinder i den fødedygtige alder at undgå fisk, der indeholder meget kviksølv og begrænse (men ikke fjerne) andre fisk i deres kost.

Hvorfor ikke bare stoppe med at spise fisk, når jeg vil være gravid?

Fisk er for godt et ernæringsmæssigt valg, til at give det helt op. De fleste eksperter er enige om, at fordelene ved at spise fisk normalt opvejer risiciene.

Det er ikke nødvendigt, eller endda muligt, at undgå al udsættelse for kviksølv. Der er små mængder, der ikke er skadelige. Hvis en kvinde holder op med at spise fisk for at undgå kviksølv, når hun bliver gravid, kan hendes barn gå glip af de sunde næringsstoffer, som fisk giver.

Det er dit barns hjerne og syn, der vil drage størst fordel af de sunde fedtsyrer, som findes i fisk. Undersøgelser viser, at babyer, der får tilstrækkelige mængder af omega-3 fedtsyrer under graviditeten har bedre kognitiv udvikling og syn, end børn, der får færre omega-3 fedtsyrer.

Nogle undersøgelser viser også, at spisning af fisk under graviditeten kan hjælpe med at forhindre tidlig fødsel og lav fødselsvægt.

Hvilke fisk indeholder mest kviksølv?

I 2004 udgav USA Food and Drug Administration (FDA) en vejledning om kviksølv i fisk. I det, de identificerede fire typer af fisk, som kvinder i den fødedygtige alder ikke bør spise, fordi de indeholder høje niveauer af kviksølv: haj, sværdfisk, kongemakrel og de store tun-arter, som man bruger til sushi.

Mange vil dog gerne udvide denne liste. Så du også undgår at spise alle friske eller frosne havaborre, opdrættede laks, gylden snapper, marlin, amberjack, Crevalle jack, spansk makrel fra Den Mexicanske Golf, og sandart og gedde fra store søer.

Så hvilke fisk kan jeg spise?

Man siger at man må spise 2 portioner fisk om ugen af enhver art af fisk og skaldyr, bortset fra dem du ikke bør spise overhovedet:

Man kan fremhæve nogle fisk, der både indeholder lidt kviksølv og samtidig indeholder mange sunde fedtstoffer: ansjos, sild, makrel (små arter), regnbueørred, laks (vildlaks), sardiner og hvidfisk.

Hvad med dåse tun?

Der er mange arter af tun. De små tunfisk, er generelt ok at spise. Men nogle gange er dåsetun lavet fra gulfinnet tun, en større fisk (er meget lys i farven), så du kan ikke være sikker på, hvad du får. Medmindre mærkningen tydeligt præciserer indholdet.

Hvad med fisk, vi fanger i de lokale farvande?

Det afhænger af vandet i din sø, flod eller kystområde. Men generelt er danske ferskvandsfisk meget sikre at spise. Det samme gælder for vores kystfisk. Større fisk kommer andre steder fra i verden, så det er usikkert at sige, om de indeholder lidt eller meget kviksølv.

Hvad kan jeg spise, andet end fisk, for at få mine omega-3 fedtsyrer?

Mange fødevarer – såsom æg, mælk, soja drikkevarer, juice, yoghurt, brød, korn og selv margarine – kan købes beriget med omega-3 fedtsyrer.

Du har måske hørt, at hørfrø er en god kilde til omega-3 fedtsyrer, så det synes jeg du skal læse lidt om.

Andre fødevarer som indeholder meget omega-3 fedsyrer:

Hvad med omega-3 kosttilskud?

For at dække dit omega-3 behov, især hvis du ikke spiser fisk, kan du vælge at tage en omega-3 supplement.

Disse tillæg giver EPA og DHA og er fri for kviksølv. Mange indeholder fiskeolie, men kviksølv er ikke fedtopløseligt (lagres ikke i fedtvæv), så det er ikke i olien. Omega-3 kosttilskud, som er afledt af alger i stedet for fisk har ingen fishy eftersmag og er egnede til vegetarer.

Bemærk: Nogle kvinder spiser torskelevertran som en kilde til omega-3 fedtsyrer. Hvis du vælger denne vej, tjek etiketten og sørg for at du ikke overstiger det anbefalede niveau af vitamin A for gravide kvinder. (Vitamin A kan være giftigt ved for høje doser.) Du bør også sørge for, at det mærke du vælger, filtrerer olien for at fjerne giftstoffer såsom PCB.

Hvordan kan jeg vide, om jeg har høje niveauer af kviksølv i min krop?

Der er tests, der kan afsløre kviksølvet i blodet eller i et hår prøve, men de anbefales ikke rutinemæssigt. Hvis du er bekymret, så tal med din læge om den bedste fremgangsmåde.

Så hvis du vil være gravid, kan du godt spise sushi, i mindre mængder. Især, hvis du undgår varianter af sushi med tun. Hvidfisk og vildlaks er da det bedste.

Leave a Reply