Vigtige vitaminer til gravide

Vitaminer til gravide er populære. Det er fordi, det er svært at få alle de vitaminer, mineraler og næringsstoffer du og din baby / foster, har brug for, selvom din kost er tæt på perfekt, og du spiser en bred vifte af fødevarer. Herunder kød, mejeriprodukter, frugt, grøntsager, korn, og bælgfrugter.

De fleste kvinder kan drage fordel af at tage et vitamin og mineral supplement, helst inden de forsøger at blive gravide. Tænk på det som en forsikring for, at du får den rigtige mængde af visse afgørende næringsstoffer under graviditeten.

vitamin tilskud er endnu vigtigere for gravide veganere

Et tilskud af vitaminer og mineraler, er endnu vigtigere for kvinder med visse kost restriktioner eller graviditets komplikationer. Dette omfatter kvinder, som:

  • Er vegetarer eller veganere
  • Er laktose-intolerante eller har anden fødevare intolerans
  • Ryger eller er stofmisbruger
  • Har visse blodsygdomme
  • Har visse kroniske sygdomme
  • Har fået gastrisk bypass
  • Gravid med tvillinger eller mere

Går du op i ernæring, kan du allerede gøre et temmelig godt stykke arbejde med at få, hvad du har brug for. Men to afgørende næringsstoffer, folinsyre og jern, er altid inkluderet i vitaminer til gravide. Dette fordi de fleste gravide kvinder har svært ved at få nok af dem fra kosten.

Læs eventuelt, hvilke sunde fødevarer der indeholder mest folinsyre

Hvilke mineraler og vitaminer er vigtige for gravide?

Folinsyre:
At få nok af dette B-vitamin kan reducere dit barns risiko for defekter som rygmarvsbrok og anencephalitis med 50 til 70 procent. Folinsyre kan også reducere risikoen for andre fejl, såsom læbe, ganespalte, og visse hjertefejl. Folinsyre kan endda sænke din risiko for præeklampsi.

Din krop absorberer faktisk den syntetiske version af folinsyre bedre end den naturlige folsyre eller folat, som findes i fødevarer. Så selv, hvis du spiser en varieret kost, anbefales et supplement kraftigt.

Jern:
De fleste gravide kan ikke få nok af dette mineral i deres kost, for at opfylde deres krops øgede behov under graviditeten, hvilket kan føre til jernmangelanæmi. Hvis du undgår det, kan mindske din risiko for en fødsel før tid, lav fødselsvægt, og børnedødelighed.

Kalcium:
Et gravid vitamin supplement kan indeholde calcium, men der er en god chance for det vil ikke være nok. Du har brug for kalk til at hjælpe dit barn med at vokse stærke knogler og tænder, samt sunde nerver og muskler (herunder hjertet).

De fleste gravid vitaminer indeholder mellem 100 og 200 milligram (mg) af calcium, mens nogle ikke indeholder noget. Det er fordi calcium er et særligt pladskrævende mineral, og pillerne er allerede store nok i forvejen!

Essentielle fedtsyrer
Prænatal vitaminer indeholder ikke essentielle fedtsyrer, såsom omega-3 fedtsyrer DHA og EPA, som er vigtige for udviklingen af dit barns hjerne, nerve, og øjet væv.

Fisk er en vigtig kilde til DHA og EPA, men du skal være forsigtig med ikke at spise for meget af fisk, der indeholder meget kviksølv, mens du er gravid.

Fordi omega-3 fedtsyrer er så vigtigt for dit barn, er det en god idé at tale med din praktiserende læge om, hvorvidt du har brug for et supplement.

Lær mere:

fisk og sushi før og under graviditeten
Blæksprutte er et sundt alternativ til Omega-3 fedtsyrer

Vitamin D:
Din gravide krop har brug for dette fedtopløselige vitamin for at hjælpe med at opbygge dit barns knogler og tænder. Vitamin D spiller en vigtig rolle i at opretholde de rigtige niveauer af calcium og fosfor.

Hvis du mangler D-vitamin under graviditeten, kan dit barn mangle d-vitamin ved fødslen. Dette kan sætte dit barn i fare for engelsk syge (hvilket kan føre til brud og deformitet), unormal knoglevækst, og en forsinket fysisk udvikling. En mangel på vitamin D har også været forbundet med en større risiko for at udvikle præeklampsi.

Læs mere om: D-vitaminer

Hvordan vælger jeg det rigtige gravid vitamin tilskud?

Der er desværre ikke standarder for, hvad der skal være i et tilskud af vitaminer til gravide. Det betyder, at det er op til dig, praktiserende læge og jordmoder, at sikre, du vælger et, der er sikkert og passende et til dig.

På din første prænatal helbredsundersøgelse, vil din praktiserende læge sandsynligvis anbefale, at du begynder at tage et supplement af mineraler og vitaminer til gravide, enten på recept eller håndkøb. Sørg for at du ikke tager andre vitaminer eller mineraltilskud, mens du tager vitaminer til gravide, medmindre din læge anbefaler det.

Et godt supplement giver visse næringsstoffer (såsom folinsyre og jern), som du ikke kan være i stand til at få nok af, fra din kost. Men det giver også noget mere end de anbefalede mængder af andre næringsstoffer. Det kan være skadelige for dit foster, hvis du tager for meget – især af vitamin A.

Vitamin A afledt fra animalske produkter kan forårsage fosterskader, når det tages i høje doser. Derfor er vitamin A i de fleste vitaminer til gravide i delvis form af beta-caroten.

Beta-caroten er et næringsstof fundet i frugt og grøntsager, som kroppen omdanner til vitamin A. I modsætning til vitamin A fra animalske produkter, anses beta-caroten for sikkert, selv i høje doser.

Hvad hvis jeg har problemer med at synke piller?

Vitamin- og mineraltilskud til gravide, har tendens til at være temmeligt store. Nogle gravide kvinder finder dem svære at sluge, især når de symptomer som kvalme.

Hvis dette er et problem for dig, kan din læge være i stand til at ordinere en mindre pille, eller én med en glat belægning, der gør det lettere at få dem ned. (Piller, som ikke indeholder calcium har tendens til at være mindre, og du kan få din calcium på andre måder.)

Tyggetabletter til gravide, med vitaminer og mineraler, er også tilgængelige. Der er endda nogle pulveriserede graviditets supplementer, du blander med vand. Så hvis du ikke kan lide én version, så kig videre efter et tilskud der passer dig.

Hvad hvis vitaminerne forstyrre min gravide mave?

Hvis du tager et supplement med mere end de anbefalede 30 mg jern, kan det forstyrre din mave. (Kosttilskud, der indeholder 30 mg eller mindre, vil sandsynligvis ikke volde dig nogen problemer.)

Indtag af store doser jern kan føre til forstoppelse, som allerede er et problem for mange gravide kvinder. Det kan også forårsage kvalme eller mere sjældent, diarré.

Hvis jern synes at skabe probler for din mave, så tal med din praktiserende læge om det. Hvis du ikke er anæmisk, kan det give mening for dig at skifte til en gravid vitamin supplement med mindre jern. Hvis det ikke er en mulighed, så prøv at drikke sveske juice, spise to til tre portioner frugt om dagen, eller ved hjælp af et fiber supplement, som hjælper med mave og tarmproblemer.

Men tal med din læge angående tilskud af vitaminer til gravide.

Latest Comments

Leave a Reply